Tiga Golongan Manusia

 
“Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success!”

Ada tiga golongan manusia melihat sebuah kesempatan. Dalam pepatah Mandarin (setelah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu) dikatakan;

“Orang yang lemah, menunggu kesempatan;
Orang yang kuat, menciptakan kesempatan;
Orang yang cerdik pandai, memanfaatkan kesempatan”

Bagi orang lemah, bila kesempatan belum datang, dia akan menunggu sampai kesempatan itu datang. Bila ditunggu kesempatan belum juga datang, dia berfikir, ‘Ini memang nasibku.’

Bagi orang kuat, bila kesempatan belum datang, dia akan menggunakan pelbagai cara dan segenap kemampuannya untuk menciptakan kesempatan itu datang kepadanya.

Bagi orang cerdik pandai, dia akan memanfaatkan kesempatan kerana dia menyedari kesempatan adalah sesuatu yang berharga. Belum tentu kesempatan itu datang untuk kali kedua.
Memang pada situasi tertentu, kadang munculnya kesempatan itu perlukan pematangan waktu. Kita perlu menunggu sesaat, tetapi bukan dengan sikap yang pasif, sebaliknya, kita menunggu kesempatan itu dengan sikap waspada, proaktif dan penuh sedia.
Seperti sikap seekor kucing yang akan menangkap tikus. Kucing dengan sabar, waspada, penuh sedia menunggu kesempatan tikus keluar dari lubang persembunyiannya. Bila tikus tersebut keluar, kucing akan segera menyerkap mangsanya.
Keberhasilan kucing melumpuhkan tikus adalah rangkaian proses melakukan tiga hal tadi, iaitu kemampuan menunggu kesempatan bukan secara pasif tetapi secara proaktif, penuh sedia. Bila kesempatan tercipta, langsung dimanfaatkan.
Kesempatan merupakan salah satu faktor yang harus dimiliki bagi siapa sahaja yang mahu mengembangkan diri. Oleh sebab itu, bila kesempatan belum datang, kita harus berusaha menciptakannya, bahkan di dalam kesulitan pun, jika kita punya kesungguhan untuk berusaha terus menerus, suatu hari, kesempatan pasti akan datang.
Di dalam setiap kesulitan, terdapat kesempatan.
Pastikan dengan segenap kreativiti, kerja keras, kesungguhan dan niat baik, kita ciptakan kesempatan, manfaatkan kesempatan untuk mengembangkan diri semaksimum mungkin dan memperoleh kehidupan yang lebih baik, lebih sukses dan lebih bererti!
Fikir-fikirkanlah… Kita ingin berada di dalam golongan yang mana.
21-10-2009
Teratak Bonda, Taiping.